تغذیه و سلامتخواص مواد غذاییسبک زندگی

خواص پرتقال و تاثیر آن بر سلامت بدن

پرتقال یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها برای روزهای سرده. خوردن این میوه اغلب برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شه اما علاوه‌بر تاثیرش توی بهبود سرماخوردگی، خواص و فواید بی‌شمار دیگه‌ای هم داره و قراره توی این پست بلاگ دلینو با خواص پرتقال آشنا بشیم. پرتقال بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می‌کنه و کشور برزیل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پرتقال در سطح جهانه. این میوه منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، تیامین، فولات و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شه و فواید زیادی برای سلامتی داره. یک عدد پرتقال بیش از ۱۷۰ ماده شیمیایی گیاهی مختلف داره و در اون بیش از ۶۰ فلاونوئید یافت می‌شه که بیشتر اون‌ها خاصیت ضد التهابی دارن و آنتی اکسیدان‌های بسیار قدرتمندی هستن. پس در ادامه‌ی این پست با ما همراه باشین تا خواص پرتقال رو با هم بیشتر بشناسیم.

ارزش غذایی پرتقال

تقریبا نصف یه پرتقال بزرگ (۱۰۰ گرم)، دارای مواد مغذی زیره:
• کالری: ۴۷
• آب: ۸۷ درصد
• پروتئین: ۰.۹ گرم
• کربوهیدرات: ۱۱.۸
• قند: ۹.۴ گرم
• فیبر: ۲.۴ گرم
• چربی: ۰.۱ گرم

خواص پرتقال

کربوهیدرات

پرتقال، بیشتر از کربوهیدرات و آب تشکیل شده. پروتئین و چربی این میوه بسیار کمه و مقداری کالری هم داره. قندهای ساده، مثل گلوکز، فروکتوز و سوکروز (ساکرز) انواع اصلی کربوهیدرات موجود در پرتقال هستن. علت شیرینی پرتقال، وجود همین قندهاست. پرتقال برخلاف اینکه دارای قنده، شاخص گلیسمی پایینی داره.
منظور از شاخص گلیسمی اینه که قند بعد از غذا، با چه سرعتی وارد جریان خون می‌شه. شاخص گلیسمی پایین با فواید متعددی برای سلامتی در ارتباطه. علت اینکه شاخص گلیسمی پرتقال پایینه، دارا بودن مقدار زیادی فیبر و پلی‌فنوله، که افزایش قند خون رو متعادل می‌کنن.

فیبر

پرتقال یه منبع عالی از فیبره. یک عدد پرتقال بزرگ (۱۸۴ گرم)، ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فیبر رو برطرف می‌کنه. فیبر اصلی موجود در پرتقال «پکتین، سلولز، همی‌سلولز و لیگنین» نام داره. فیبر فواید زیادی برای سلامتی داره که از جمله‌ی اون‌ها می‌تونیم به بهبود سلامت گوارش، کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول اشاره کنیم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

پرتقال منبع خوبی از چندین ویتامین و ماده‌ی معدنی، به‌ویژه ویتامین C، تیامین، فولات و پتاسیم به شمار میاد. در ادامه به بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه‌ی مغذی اشاره می‌کنیم.
• ویتامین C: همه‌ی ما می‌دونیم که پرتقال منبع عالی برای ویتامین C محسوب می‌شه. یک عدد پرتقال بزرگ، ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین رو تامین می‌کنه.
• تیامین: تیامین جز یکی از هشت ویتامین B محسوب می‌شه که بهش ویتامین B1 هم گفته می‌شه. این ویتامین علاوه بر پرتقال، در مواد غذایی مختلفی وجود داره.
• فولات: فولات که به عنوان ویتامین B9 یا اسید فولیک هم شناخته می‌شه، عملکردهای ضروری‌ای در بدن انجام می‌ده و در بسیاری از مواد غذایی گیاهی وجود داره.
• پتاسیم: پرتقال منبع خوبی از پتاسیم به شمار می‌ره. مصرف پرتقال می‌تونه فشار خون رو در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش بده و ممکنه خطر ابتلا به بیماری قلبی رو کم کنه.

خواص پرتقال برای سلامتی

خواص پرتقال برای سلامتی

خواص پرتقال برای بدن و سلامتی را می توان به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد :

پرتقال و سکته

بر اساس گفته‌های موسسه قلب در آمریکا، خوردن ترکیباتی که در مرکباتی همچون پرتقال وگریپ‌فروت وجود داره، می‌تونه خطر ابتلا به سکته رو در زنان کاهش بده. افرادی که مقادیر زیادی از مرکبات رو مصرف می‌کنن ۱۹ درصد کمتر از سایر افراد به سکته مبتلا می‌شن.

خواص پرتقال برای فشار خون

مصرف سدیم اندک برای کاهش فشار خون ضروریه. با این‌حال افزایش مصرف پتاسیم می‌تونه به اندازه این موضوع مهم باشه.
بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکا ۴۷۰۰ میلی گرم از این ماده که مورد نیازه رو در روز مصرف می‌کنن. به خاطر داشته‌باشین که مصرف پتاسیم کافی باعث می‌شه خطر مرگ ناشی از هر شرایطی تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کنه.

خاصیت پرتقال

خاصیت پرتقال برای سرطان

بر اساس مطالعه ای که در مجله Epidemiology منتشر شده، مصرف موز، پرتقال و آب پرتقال طبیعی در دو سال اول زندگی می‌تونه خطر ابتلا به سرطان خون رو در کودکان کاهش بده.
از اون‌جایی که پرتقال منبع بسیار عالی آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شه، می‌تونه به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سرطان می‌شن کمک کنه. با این‌که مصرف ویتامین C کافی به عنوان یک آنتی اکسیدان ضروری و بسیار مفیده، اما مقادیری که برای مقاصد درمانی برای سرطان مورد نیازه فراتر از مصرف خوراکی این میوه خواهد بود. مصرف فیبر بالا از طریق میوه ها و سبزیجات هم می‌تونه خطر ابتلا به سرطان روده رو کاهش بده.

پرتقال و سلامت قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در پرتقال می‌تونه از سلامت کلی قلب محافظت کنه. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم می‌تونه تغییر مهمی در زندگی باشه و همین امر باعث می‌شه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد کاهش پیدا کنه. در یکی از مطالعات انجام شده مشخص شد افرادی که ۴۰۶۹ میلی‌گرم پتاسیم در روز مصرف کرده‌بودن ۴۹ درصد کمتر از سایر افراد به خاطر بیماری قلبی جان‌شون رو از دست دادن.
مصرف پتاسیم زیاد هم‌چنین مرتبط با کاهش خطر ابتلا به سکته‌‌اس و می‌تونه عضلات رو قوی کنه، چگالی مواد معدنی در استخوان‌ها رو حفظ کنه و تشکیل سنگ کلیه رو کاهش بده.

پرتقال برای دیابت

مطالعات انجام شده نشان می‌ده که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم غذایی پرفیبری دارن، سطح گلوکز پایین‌تری خواهندداشت. در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ هم ممکنه با مصرف فیبر، سطح قند خون، لیپید و سطح انسولین بهبود پیدا کنه. یک عدد موز متوسط می‌تونه حدود ۳ گرم فیبر رو وارد بدن کنه.
راهنمای رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها پیشنهاد می‌کنه که زنان ۲۱ الی ۲۵ گرم در روز و مردان ۳۰ الی ۳۸ گرم در روز فیبر مصرف کنن.

خواص پرتقال برای پوست

خواص پرتقال برای پوست

آنتی اکسیدان ویتامین C زمانی که به شکل طبیعی مصرف و یا روی پوست اعمال می‌شه، می‌تونه با آسیب پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی مبارزه کنه، چین‌وچروک‌ها رو کاهش بده و بافت کلی پوست رو بهبود ببخشه. همون‌طور که می‌دونین ویتامین C نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن داره و می‌تونه از سیستم پوست محافظت کنه.

توی این پست بلاگ دلینو از ارزش غذایی پرتقال و خواص پرتقال گفتیم و امیدواریم شما هم با دونستن این خواص و تاثیری که روی سلامتی دارن، به مقدار کافی از این میوه استفاده کنین و سلامتی رو به خودتون هدیه بدین. توی کامنت‌ها برامون بنویسین میوه‌ی موردعلاقه‌ی زمستونی شما کدومه؟

سفارش آنلاین غذا

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا