آشپزیطرز تهیه غذاطرز تهیه غذای ایرانی

دستور پخت و طرز تهیه انواع خورشت های ایرانی

خورشت‌ها از غذاهای سنتی و اصیل ایرانیه که از قدیم در مهمانی‌ها و مناسبت‌ها، به عنوان یه غذای اصلی سرو می‌شه. خورشت‌ها ترکیبی از سبزیجات، حبوبات و گوشت هستن و عموما با برنج یا همراه با نون سرو می‌شن. خورش‌های بدون گوشت و مرغ هم هستن که برای افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری دارن توصیه می‌شه. به ترکیب برنج و خورشت، چلوخورش یا چلوخورشت میگن و میتونین انواع خورشت رو به عنوان وعده‌ غذایی اصلی تو برنامه‌ی غذاییتون بذارین.

طرز تهیه انواع خورشت

خورشت‌های ایرانی انواع مختلفی دارن که از محبوب‌ترین‌هاش میشه به خورشت فسنجان، خورشت قرمه‌سبزی، خورشت قیمه، خورشت آلو اسفناج، خورشت کنگر و … اشاره کرد. در این مقاله از بلاگ دلینو قصد داریم انواع خورشت ایرانی رو بهتون معرفی کنیم و طرز تهیه انواع خورشت ایرانی رو بهتون آموزش بدیم. با ما همراه باشین.

طرز تهیه خورشت کرفس

خورشت کرفس از انواع خورش ایرانیه که بسیار غذای خوشمزه و سالمیه و اگر طبخ خوبی داشته باشه طعم لذیذی خواهد داشت.

انواع خورشت

مواد لازم برای تهیه خورشت کرفس
مقدار مواد لازم
600 گرم کرفس پاک شده
400 گرم گوشت خورشتی
2 عدد پیاز
2 قاشق غذاخوری آبغوره
1 قاشق چای‌خوری رب گوجه‌فرنگی
به مقدار لازم نمک، فلفل و زردچوبه، روغن

مقاله پیشنهادی : دستور پخت و طرز تهیه خورشت کرفس مجلسی

طرز تهیه خورشت کرفس جاافتاده

برای درست کردن خورشت کرفس یکی از انواع خورش آبدار، پیازهای نگینی رو تفت بدید و گوشت خورشتی رو بهش اضافه کنید تا همراه پیاز مزه‌دار بشه، بهش زردچوبه اضافه کنید و بعد از اون سبزی خورشت کرفس شامل نعناع و جعفری رو بهش اضافه کنید تا تغییر رنگ بده، فقط توجه کنید که رنگش سیاه نشه. بعد از این مرحله کرفس‌ها رو اضافه کنید و با باقی مواد تفت بدید. بعد از این مرحله به خورشت حدود 2 لیتر آب اضافه کنید و اجازه بدید خورش خوب بپزه. در 20 دقیقه آخر پخت خورشت آبغوره و نمک رو اضافه کنید. دقت کنید که آبغوره رو در انتها اضافه کنید چون باعث سفتی گوشت می‌شه. خورشت کرفس رو با برنج و زیتون و یا ترشی گل کلم سرو کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه

خورشت قیمه یکی از غذاهای اصیل ایرانیه که معدود افرادی هستن که این غذا رو دوست نداشته باشن. این غذا در لیست انواع خورش بسیار محبوبه و در بعضی از مناسبت‌های مذهبی این غذا رو به عنوان نذری درست می‌کنن. خورشت قیمه غذای محلی بعضی استان‌های ایران هم هست و البته در اون شهرها قیمه رو با روش‌های متنوعی درست می‌کنن. خورشت قیمه یزدی یکی از این غذاهای محلیه که طعم بسیار خوبی هم داره. در ادامه‌ی این مقاله طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی و جا افتاده رو بهتون آموزش می‌دیم.

طرز تهیه انواع خورشت

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه
مقدار مواد لازم
400 گرم گوشت خورشتی
2 عدد سیب‌زمینی
3 عدد لیمو عمانی
به مقدار لازم روغن مایع، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه
3 قاشق چای‌خوری رب گوجه‌فرنگی
2 پیمانه لپه

مقاله پیشنهادی : دستور پخت و طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی و جا افتاده

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی

خورشت قیمه‌ هم مثل سایر غذاهای اصیل ایرانی فوت و فن‌های خاصی داره. برای طرز تهیه یک خورشت قیمه‌ی جا افتاده بهتره لپه‌ها رو از شب قبل خیس کنید و چندبار آبش رو عوض کنید تا بهتر پخته بشه همینطور می‌تونید ابتدا لپه رو جداگانه بپزید برای این کار کافیه به مدت یک ربع تا بیست دقیقه لپه رو با آب روی حرارت بگذارید تا نیم‌پز بشه.

لیمو عمانی رو سوراخ کنید و داخل آب بذارید تا تلخی اونها گرفته بشه. پیازها رو به صورت نگینی خرد کنید و تفت بدید. زردچوبه رو به پیازداغ اضافه کنید و دو دقیقه بعد گوشت رو بهش اضافه کنید و تفت بدید تا رنگ گوشت تغییر کنه. ادویه‌ها رو اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. وقتی رنگ گوشت تغییر کرد لپه‌ی نیم‌پز شده رو آبکش کنید و به محتویات قابلمه اضافه کنید. 5 لیوان آب گرم اضافه کنید و رب گوجه‌فرنگی رو برای این که رنگ بهتری بگیره در یک ظرف جداگانه با کمی روغن تفت بدید و به خورشت اضافه کنید. حرارت رو زیاد کنید تا به جوش بیاد. شعله رو کم کنید و به خورشت اجازه بدین که به آرامی بپزه. بعد از پختن لپه‌ها و گوشت لیمو عمانی‌ها رو به خورشت اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید. برای خوشرنگ شدن می‌تونید کمی زعفران به خورشت اضافه کنید. یک ساعت به خورشت اجازه بدید تا خوب جا بیفته. به همراه خورشت قیمه سیب‌زمینی سرخ‌شده‌ خلالی و برنج کته یا دمی سرو کنید.

طرز تهیه خورشت قرمه‌ سبزی

خورشت قرمه‌سبزی از انواع خورشتهای ایرانیه که خیلی محبوبه و کمتر ایرانی پیدا می‌شه که این خورشت رو دوست نداشته باشه. خورشت قرمه‌سبزی در لیست انواع خورشت ایرانی همیشه در صدر جدول قرار داره و حتی در بین توریست‌ها هم طرفدار داره. البته در بعضی شهرها طرز تهیه متفاوتی از این خورشت وجود که خیلی متفاوت نیستن، مثلا در بعضی شهرها این غذا رو با لوبیا چیتی درست می‌کنند یا در طبخ این خورشت ایرانی از سبزی‌های معطر کوهی استفاده می‌کنند. در ادامه‌ی این مقاله از بلاگ دلینو طرز تهیه خورشت قرمه‌سبزی جاافتاده رو بهتون آموزش می‌دیم.

انواع خورشت ایرانی

مواد لازم برای تهیه خورشت قرمه‌سبزی
مقدار مواد لازم
400 گرم گوشت خورشتی
200 گرم لوبیا قرمز یا چیتی
3 عدد لیمو عمانی
به مقدار لازم روغن مایع، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه
2 عدد پیاز متوسط
500 گرم سبزی قرمه (شنبلیله، تره، اسفناج، گشنیز و جعفری)
به مقدار لازم روغن، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

مقاله پیشنهادی : ددستور پخت و طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه خورشت قرمه‌سبزی جاافتاده

لوبیا قرمز یا چیتی رو خیس کنید و آب اون رو 2 یا 3 باز عوض کنین. بهتره لوبیا رو از شب قبل خیس کنین. سبزی قرمه رو تفت بدین. هرچی که سبزی‌ها رو بیشتر تفت بدین و تیره‌تر بشن خورشت جاافتاده‌تری دارین، البته که زیاد تفت دادن سبزی‌ها باعث میشه ویتامین‌های اون از بین برن. پیاز رو تفت میدیم و وقتی طلایی شد بهش زردچوبه اضافه می‌کنیم و بعد از چند دقیقه تفت دادن گوشت خورشتی رو بهش اضافه می‌کنیم تا زمانی که رنگ گوشت تیره بشه.

لوبیا قرمز رو بهش اضافه می‌کنیم و چند دقیقه تفت میدیم و بعد چند لیوان آب جوش بهش اضافه می‌کنیم و اجازه میدیم کمی با هم بپزن، بعد از پخت گوشت و لوبیا سبزی سرخ شده رو بهش اضاقه می‌کنیم و نمک و فلفل می‌زنیم. در آخر لیمو عمانی که از قبل خیس کردیم تا تلخیش از بین بره رو بهش اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشین که خورشت هرچقدر بیشتر روی حرارت ملایم باشه بهتر جا میفته. خورشت قرمه‌سبزی رو به همراه پلو، ماست و خیار، سالاد شیرازی یا ترشی می‌تونین سرو کنین.

طرز تهیه خورش مرغ

خورشت مرغ یکی از خورش‌های مجلسی ایرانیه که دستورهای متنوعی داره، این خورشت رو همراه با زرشک‌پلو و یا باقالی‌پلو در مجالس سرو می‌کنن. همینطور خورشت مرغ آبدار جاافتاده و خوشمزه یک وعده غذای عالی برای وسط هفته است. این غذای کامل بسیار هم مقوی است.

انواع خورش

مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ
مقدار مواد لازم
4 تکه ران یا سینه مرغ
2 عدد هویج
2 عدد پیاز
2 عدد سیب‌زمینی
2 قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
1 قاشق غذاخوری زعفران دم شده
به مقدار لازم روغن، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

طرز تهیه خورش مرغ جاافتاده

پیازها رو به نگینی خرد کنین و تفت بدین، در ادامه بهش زردچوبه رو اضافه کنین و کمی با هم تفت بدین. مرغ‌ها رو بهش اضافه کنین و همراه پیاز و زردچوبه خوب تفت بدین. هر سمت مرغ باید 5 دقیقه سرخ بشه تا خوب طلایی بشه. هویج‌هایی که حلقه‌حلقه کردین رو بهش اضافه کنین و بعد از این که کمی به همراه مرغ‌ها سرخ شد رب گوجه‌فرنگی رو اضافه کنین تا خوب رنگش باز بشه. 3 لیوان آب به مخلوط اضافه کنین و در ابتدا حرارت رو زیاد کنین تا به جوش بیاد و بعد از اون حرارت رو کم کنین تا مرغ به خوبی بپزه. با حرارت کم، حدودا یک ساعت و نیم زمان لازمه تا خورش مرغ خوب بپزه.

اضافه کردن زعفران به خورش مرغ اختیاریه، اگر می‌خواین خورشت مرغ خوش‌رنگ‌تری داشته باشین بهتره نیم ساعت مونده به سرو غذا بهش زعفران دم‌کرده اضافه کنین. خورش مرغ رو می‌تونین به همراه سیب‌زمینی سرخ‌شده، پلو، زرشک‌پلو و یا باقالی پلو سرو کنین.

توی این پست بلاگ دلینو چندتا از پرطرفدارترین انواع خورشت‌ها رو معرفی کردیم و طرز تهیه خورشت رو توضیح دادیم، امیدواریم این خورشت‌های خوشمزه رو تهیه کنین و از اونها لذت ببرین. شما کدوم خورشت رو بیشتر ترجیح میدین؟

سوالات متداول

لیست انواع خورشت های ایرانی که با گوشت و مرغ پخته می شوند چیست ؟

در این مقاله سعی می کنیم با بروزرسانی مقاله طرز تهیه انواع خورش ایرانی را در اختیار شما قرار دهیم

طرز تهیه انواع خورشت ایرانی به صورت رستورانی چه فرقی با طرز تهیه انواع خورش مجلسی دارد ؟

دستور پخت انواع خورش ها در این مقاله به همراه ترفندهایی برای جا افتادن خورشت ها ارائه شده است که به راحتی میتوانید با استفاده از این طرز تهیه ها عذاهای خوشمزه خود را بپزید

سفارش آنلاین غذا

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا