آشپزیدانستنی ها و ترفندهاطرز تهیه غذاطرز تهیه غذای ایرانی

چاشنی و ادویه قورمه سبزی چیست ؟

قورمه سبزی با قدمتی بیش از چهار هزار سال، یکی از غذاهای بومی و ملی ایرانیان محسوب می‌شه و شهرتی جهانی داره. این غذا در نقاط مختلف ایران با دستورالعمل های گوناگونی پخته می شه اما در همه جا مواد اصلیش گوشت گوسفندی و سبزی های معطره و پختش نکات ظریفی داره که نشان‌دهنده‌ی هنر آشپزی ایرانیه. سبزی های استفاده‌شده در قورمه سبزی هم سبزی‌های معطری مثل تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر هستن که باید اون‌ها رو به خوبی خرد کرد و همراه روغن تفت داد. از دیگر مواد استفاده شده در قورمه سبزی، لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی و لیمو عمانی هستن. اما شاید تا حالا این سوال در ذهن‌تون ایجاد شده‌باشه که ادویه قورمه سبزی چیست ، ادویه قورمه سبزی شامل چه چیزهایی است یا چه ادویه ای قورمه سبزی را خوشمزه میکند. برای جواب دادن به این سوال قراره در این پست ادویه های قورمه سبزی رو برای شما معرفی کنیم تا شما بهترین چاشنی قورمه سبزی یا ترکیب ادویه قورمه سبزی رو بهتر بشناسین.

مقاله پیشنهادی : دستور پخت و طرز تهیه قرمه سبزی مجلسی و خوشمزه

ادویه قورمه سبزی چیست

بهترین چاشنی قورمه سبزی چیست؟

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستین هر نقطه از کشور ما قورمه سبزی رو به نحو متفاوتی و با کم و زیادهایی درست می‌کنه که باعث تفاوت طعم و مزه‌اش می‌شه. شما با توجه به سلیقه خود می‌تونین هر کدوم از موارد این ادویه رو کم و زیاد کرده تا به طعم دلخواه برسین. میزان ترشی، تلخی، شوری و شیرینی خورش شما با کم و زیاد کردن این موارد قابل تنظیمه. برای همین دونستن ادویه برای قورمه سبزی یا ادویه خورشتی قورمه سبزی به شما کمک می‌کنه تا طرز تهیه ادویه قورمه سبزی رو یاد بگیرین.

  • پودر غوره : ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه : ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر فلفل قرمز یا سیاه :۱ قاشق غذاخوری
  • پودر هفت رنگ: ۱ قاشق غذاخوری
  • شنبلیله خشک : ۲ قاشق غذاخوری
  • تره خشک : ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری خشک : ۲ قاشق غذاخوری
  • گشنیز خشک : ۲ قاشق غذاخوری
  • اسفناج خشک : ۲ قاشق غذاخوری

یکی از دلایل تفاوت مزه قورمه سبزی در گوشه و کنار ایران اینه که برخی از ادویه‌جات و سبزی‌ها در مناطق مختلف ایران به راحتی پیدا نمی‌شن. در گذشته که حمل و نقل و انتقال مواد به راحتی امروز نبوده مردم با مواد اولیه در دسترس پخت و پز رو انجام می‌دادن. بر همین اساس انواع قورمه سبزی‌های مختلف با طعم‌های متفاوت شکل گرفته و به همین شکل ذائقه مردم هر منطقه به طعم به خصوصی عادت کرده.

ادویه های قورمه سبزی

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

ادویه قورمه سبزی شامل چه چیزهایی است؟

در ابتدا باید سبزی‌های ذکر شده رو تهیه کنید و بعد از شستن و پاک کردن اون‌ها رو روی یک پارچه پهن کنید تا خشک بشن. اگه سبزی‌ها رو کمی خرد کرده و به قطعات کوچک‌تر تبدیل کنید، روند خشک شدن اون‌ها سریع‌تر انجام می‌شه. باید اون‌ها رو در سایه و به دور از نور آفتاب خشک کنید تا سیاه نشن.

راه دوم اینه که سبزی خشک آماده تهیه کنید و در ادویه خود به کار ببرین؛ اما استفاده از سبزی تازه هم باعث طعم بهتر شده و کیفیت ادویه شما رو بالا می‌بره. این سبزی‌ها رو در هاون ریخته و به خوبی بکوبین و مخلوط کنید تا کمی نرم بشن. در مرحله بعد سبزی‌ها رو در دستگاه آسیاب ریخته و مخلوط کنید تا یکدست بشن و در مرحله آخر سایر ادویه‌ها رو اضافه کنید. این ادویه رو می‌تونین تا دو سال در جای خشک و خنک نگهداری و استفاده کنید.

 ادویه قورمه سبزی را چه زمانی اضافه کنیم؟

نکته مهم در پخت خورش‌های ایرانی دونستن اینه که بدونیم وقت اضافه کردن ادویه‌جات و مواد مختلف چه زمانیه. رعایت این زمان‌ها در جا افتادگی و طعم خورش شما تاثیر به‌سزایی داره.

ادویه قورمه سبزی رو باید 15 الی 20 دقیقه آخر پخت اضافه کرد. از این ادویه به ازای هر سه نفر یک قاشق و نیم در خورش بریزین. دقت کنید که پس از اضافه کردن ادویه حتماً طعم اون رو بچشین تا از اندازه بودنش مطمئن شده و در صورت کم بودن باز بهش اضافه کنید.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه قرمه سبزی شمالی با گوشت و مرغ

خواص ادویه‌های قورمه سبزی

فلفل قرمز

در اغلب شهرهای جنوبی از فلفل قرمز به عنوان چاشنی اصلی قورمه سبزی استفاده می‌شه. فلفل قرمز سرشار از ویتامین‌های C، B، A وK و املاحی نظیر پتاسیم، مس و کلسیمه. این چاشنی دلپذیر علاوه بر دادن طعمی تند و خوشمزه به غذا موجب تقویت سیستم ایمنی، افزایش متابولیسم، بهبود گردش خون و کاهش کلسترول می‌شه.

شما می‌تونین فلفل قرمز رو هنگام تفت دادن پیاز و در مرحله ابتدایی یا هنگام میل کردن غذا به این خورشت اضافه کنید. توجه داشته باشین که زیاده روی در مصرف این چاشنی موجب بروز بیماری های گوارشی و معده درد می‌شه. شما می‌تونین از فلفل سیاه به جای فلفل قرمز برای طعم دادن به قورمه سبزی استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌های محبوب و رایج بین ایرانیاست. این ادویه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهاب و ضد باکتریاییه و می‌تونه موجب سم‌زدایی کبد، شادابی پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد قلب بشه.

هنگام طبخ قورمه سبزی و در مرحله ابتدایی می‌تونین زردچوبه رو با پیاز و گوشت تفت بدین؛ سپس سبزی و لوبیا رو به خورشت اضافه کنید.

ادویه هفت رنگ

یکی از ادویه های خورشتی بی‌نظیر و چاشنی‌های غذاهای ایرانی، ادویه هفت رنگه. این ادویه از ترکیب دارچین، هل، زیره، فلفل قرمز، فلفل سیاه و میخک تهیه می‌شه و دارای طبع گرمه. شما با اضافه کردن این ادویه به خورشت قورمه سبزی می‌تونید علاوه بر دادن طعمی دلپذیر به غذا، از خواص درمانیش هم بهره ببرین.

برای اضافه کردن این چاشنی فوق العاده به قورمه سبزی، بهتره اون رو با پیاز و گوشت تفت داده و سپس سبزی و لوبیا رو اضافه کنید. 

در این پست بلاگ دلینو انواع چاشنی و ادویه‌های مربوط به قورمه‌سبزی رو برای شما گفتیم تا بتونین به راحتی این ادویه رو تهیه کنید و در خورشت قورمه سبزی‌تون ازش استفاده کنید. در زمان طبخ قورمه سبزی می توانید از چاشنی‌های دیگه محبوب قورمه سبزی که عبارتند از رب انار، تمبر هندی، رب نارنج و آبغور استفاده کنید تا قورمه‌سبزی شما طعم بهتر و ترش‌تری داشته‌باشه.

سفارش آنلاین غذا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا