آشپزیدانستنی ها و ترفندهاطرز تهیه غذاطرز تهیه غذای ایرانی

سبزی قورمه سبزی شمالی چیست

خورشت قورمه سبزی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانیه و اصلی‌ترین مواد اولیه‌اش از سبزی، لوبیا، لیمو عمانی و گوشت خورشتی تشکیل شده. از اون‌جایی که این خورشت در سراسر ایران بسیار محبوبه، در هر نقطه از ایران با دستور پخت متفاوتی این خورشت رو تهیه می‌کنن. مثلاً در بعضی شهرها به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می‌شه یا به جای سبزی‌های متداول، سبزی‌های محلی داخل این خورشت می‌ریزن. در شهرهای شمالی به این خورشت سبزی‌های محلی اضافه می‌کنن که طعم بسیار خوبی رو بهش می‌ده. پس در ادامه‌ی این پست با ما همراه باشین تا انواع سبزی خورشت قورمه سبزی شمالی رو به شما آموزش بدیم.

سبزی قورمه شمالی چیست

اجزای اصلی ترکیبات سبزی خورشت قورمه سبزی ترکیبی از سبزی تره، سبزی گشنیز، سبزی جعفری، سبزی شنبلیله و اسفناجه اما در برخی از شهر‌ها ممکنه این ترکیب سبزی قرمه کمی متفاوت باشه مثلاً در قورمه‌سبزی شمالی سبزی‌هایی مثل خالواش و چوچاق داره که هر کدوم از این سبزی‌ها طعم و عطر متفاوتی به غذای شما می‌دن و خواص متفاوتی هم دارن که غذای شما رو تبدیل به یه وعده‌ی غذایی دلچسب و پرخاصیت می‌کنن. پس با ما همراه باشین تا به شما بگیم سبزی خورش قورمه سبزی شمالی چیه و هر کدوم چه خواصی دارن.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه قرمه سبزی شمالی با گوشت و مرغ

سبزی قورمه سبزی شمالی شامل چیست

سبزی گشنیز

سبزی گشنیز یک سبزی معطره که برگ‌هاش به برگ‌های سبزی جعفری  شباهت زیادی داره اما تفاوت اون‌ها در اینه که برگ‌های سبزی گشنیز نسبت به برگ‌های سبزی جعفری لطیف‌تر هستن. سبزی گشنیز می‌تونه مانند یک آنتی ویروس و آنتی بیوتیک بسیار قوی و موثر بدن عمل کنه. سبزی گشنیز دارای خواص و فواید زیادیه که یکی از خواصش اینه که می‌تونه مانند یک میکروب کش قوی عمل کنه و از سرایت بیماری‌ها به بدن جلوگیری کنه. از دیگر خواص سبزی گشنیز می‌‌شه به تسکین درد صفرا، تسکین التهاب معده، افزایش اشتها وجلوگیری از صعود بخارات به مغز اشاره کرد. طبع سبزی گشنیز سرد و خشکه.

سبزی قورمه شمالی چیست

سبزی تره

تره نسبت به پیاز و پیازچه طعم متعادل‌تری داره و به همین دلیل بسیار محبوبه. از نظر ظاهری شبیه به پیازچه اس. سبزی تره دارای مواد معدنی و ویتامین‌ها بوده که از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در اون می‌‌شه به آهن و کراتین اشاره کرد. از جمله خواص تره عبارتند از خوش بو کردن دهان، درمان بواسیر، تقویت میل جنسی، بهبود هضم غذا، قاعده آوری، ادرار آوری. لازم به ذکره طبع سبزی تره گرم و خشکه.

سبزی قورمه سبزی شمالی شامل چیست

سبزی جعفری

سبزی جعفری یک سبزی بسیار پر کاربرد و پرطرفداره که ازش در بسیاری از غذا‌ها استفاده می‌شه. سبزی جعفری دارای آنتی اکسیدانی‌ به نام لوتئینه که موجب از بین رفتن استرس اکسیداتیوه و همچنین سبزی جعفری دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ،C، و K ست. از خواص جعفری می‌توان به مواردی مانند تقویت کبد و رفع انسداد کبد، پاک کننده مثانه، رفع انسداد طحال، تقویت معده سرد، رفع سردی و رطوبت مغز و ادرار آوری اشاره کرد. لازمه بدونین که طبع سبزی جعفری گرم و خشکه.

سبزی مخصوص قورمه سبزی شمالی چیست

سبزی شنبلیله

سبزی شنبلیله سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، مس و غیره و ویتامین‌هاست و خواص فراوانی داره. از جمله خواص سبزی شنبلیله می‌توان به مواردی مانند تقویت ریه، تقویت میل جنسی و رفع دل پیچه، اشاره کرد. طبع سبزی شنبلیله گرم و خشکه.

سبزی مخصوص قورمه سبزی شمالی

مقاله پیشنهادی : دستور پخت و طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی و خوشمزه

اسفناج

خاصیت و فواید این سبزی بسیار زیاده که با هم چندتاشون رو مرور می‌کنیم:

-اسفناج برای سلامت قلب:  اسفناج سرشار از امگا 3است که برای سلامت قلبی عالیه. علاوه بر این، مقداراسید فولیک زیاد اسفناج موجب کاهش سطح هموسیستئین می‌شه که به طور مستقیم خطر بیماری قلبی رو کاهش می‌ده.

-اسفناج برای پوست: خاصیت قلیایی اسفناج، از جمله مقدار غنی کلروفیل  در مبارزه با باکتری‌ها بسیار موثره و باعث پیشگیری از آکنه پوستی می‌شه. اسفناج همچنین غنی ازویتامینَ Aست که برای کمک به پوست به هر نوع روشی، از جمله از بین بردن سلول‌های مرده پوست که باعث مسدود کردن منافذ می‌شن و کاهش میزان چربی پوست بسیار مفیده.

-اسفناج برای رشد مو: یکی از فواید شگفت انگیز اسفناج اینه که به رشد مو کمک می‌کنه. پروتئین بالا، ویتامین A  و مقدار ویتامین C وجود در اسفناج به بدن اجازه می‌ده تا به درستی چربی پوست سر رو تنظیم کنه و از ریزش مو جلوگیری کنه. این ویتامین‌ها همچنین به مو کمک می کنن تا سریع تر رشد کنه.

خواص ضد سرطانی اسفناج: اسفناج خواص آنتی اکسیدانی ضد سرطان و ضد التهاب داره تحقیقات زیادی وجود دارن که نشون می‌ده اسفناج چگونه به مقابله با سرطان کمک می‌کنه. اسفناج همچنین نسبت به حفاظت از DNA عمل می‌کنه و از پیری زودرس و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنه.

اسفناج غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و افزودن آن به دستور پخت غذاها برای سلامتی بسیار مفیده. موارد

-اسفناج برای استخوان: اسفناج سرشار از ویتامین Kست و به همین دلیل استخوان‌ها رو از خطرات عمومی محافظت می‌کنه. اسفناج می‌تونه مواد معدنی رو جذب کنه و به استخوان‌ها بده که به این فرآیند کانی سازی استخوان گفته می‌شه. استخوان همچنین از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کنه.

-اسفناج برای جلوگیری از کم ‌خونی: اسفناج غنی از آهن و اسید فولیکه و برای همین یک روش گیاهی عالی برای جلوگیری از کمبود آهنه. کم خونی عموماً توسط گیاه خواران و یا افرادی که کم غذا هستن اتفاق می‌فته. بنابراین اسفناج یک مکمل اصلی در هر رژیم غذاییه و می‌تونه کمبود آهن ناشی از مصرف نکردن گوشت رو جبران کنه.

سبزی قورمه سبزی شمالی

مقاله پیشنهادی : نحوه سرخ کردن سبزی قورمه سبزی

سبزی خالواش

خالواش نام دیگه‌ی پونه‌ی وحشیه که در فصل تابستان رشد می‌کنه و در گیلان بسیار مورد استفاده‌ی غذایی قرار می‌گیره. این سبزی طبع گرم و خشک داره و مصرف زیادش ممکنه باعث ایجاد حساسیت‌هایی مثل خارش و گرگرفتگی بشه. این سبزی خواص زیاد و ویژه‌ای داره که برای سلامتی بسیار مفیده. خالواش یکی از بهترین‌گیاه‌ها برای دستگاه گوارشه و برای اسپاسم و عضلات شکم هم کاربرد داره. دمنوش این گیاه بسیار آرامش‌بخشه و نوشیدنش شما رو آروم می‌کنه و به همین خاطر برای بی‌خوابی هم مفیده.

سبزی قورمه شمالی

سبزی چوچاق

چوچاق یا زلنگ یه گیاهان خوراکیه که در شمال ایران رشد می‌کنه. از این گیاه در اروپا به عنوان اشتهاآور استفاده می‌شه و خاصیت ضد قارچ و ضد باکتریایی داره. این گیاه دارای اسید فولیکه و به خاطر همین درمانی برای بیماری تالاسمی و کم خونیه. چوچاق همچنین برای درمان ناراحتی‌های کبد و کلیوی و بیماری‌های پوستی بسیار خاصیت داره.

سبزی قرمه شمالی

در این پست بلاگ دلینو درباره‌ی سبزی‌ قورمه سبزی شمالی گفتیم تا شما بهتر با این سبزی‌ها آشنا باشین تا بتونین توی غذاتون ازش استفاده کنید و از عطر و طعم خوبش لذت ببرین.

سفارش آنلاین غذا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا