آشپزیطرز تهیه غذاطرز تهیه غذای ایرانی

طرز تهیه قرمه سبزی شمالی با گوشت و مرغ

خورشت قورمه سبزی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانیه و اصلی‌ترین مواد اولیه‌اش از سبزی، لوبیا، لیمو عمانی و گوشت خورشتی تشکیل شده. از اون‌جایی که این خورشت در سراسر ایران بسیار محبوبه، در هر نقطه از ایران با دستور پخت متفاوتی این خورشت رو تهیه می‌کنن. مثلاً در بعضی شهرها به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می‌شه یا به جای سبزی‌های متداول، سبزی‌های محلی داخل این خورشت می‌ریزن. قورمه سبزی شمالی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانیه که با سبزی محلی شمالی تهیه می‌شه و طرز تهیه قرمه سبزی شمالی کمی با بقیه‌ی قورمه‌سبزی‌‌ها تفاوت داره. در این پست بلاگ دلینو همراه ما باشین چون قراره طرز تهیه قرمه سبزی شمالی رو به شما آموزش بدیم.

قرمه سبزی شمالی

مقاله پیشنهادی : دستور پخت و طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه قرمه سبزی شمالی

قرمه سبزی شمالی طعم متفاوتی از قرمه‌سبزی به شما می‌ده که بسیار خوش‌طعم و لذیذه. در طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه شمالی از گوجه و بادمجان استفاده شده و معمولاً به جای لوبیا قرمز از لوبیای چشم بلبلی استفاده می‌کنن. در طرز تهیه خورش قورمه سبزی شمالی شما می‌تونین بر اساس میل و ذائقه‌تون هم از گوشت خورشتی و هم از گوشت مرغ استفاده کنید. در این پست بلاگ دلینو، طرز تهیه قورمه سبزی شمالی با مرغ و طرز تهیه قورمه سبزی شمالی با گوشت رو به شما آموزش می‌دیم تا بتونین این خورشت خوش‌‌طعم رو به روش‌های مختلفی تهیه کنید و از طعم خونگی و متفاوتش لذت ببرین. پس برای آموزش طرز تهیه قرمه سبزی شمالی با ما همراه باشین.

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی با گوشت

برای طرز تهیه‌ قورمه سبزی شمالی با گوشت به مواد زیر نیاز دارین:

سبزی خورشتی 500 گرم
گوشت خورشتی 400 گرم
لیمو عمانی 4 عدد
لوبیا چشم بلبلی 1/3  لیوان
پیاز داغ 4 قاشق غذاخوری
آب  نارنج 1 قاشق غذاخوری
بادمجان 4 عدد
گوجه فرنگی 3 عدد
نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه قرمه سبزی شمالی

مقاله پیشنهادی : چاشنی و ادویه قورمه سبزی چیست

مرحله اول

ابتدا پیاز رو به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت می‌دیم تا پیاز طلایی بشه، سپس گوشت خورشتی رو اضافه می‌کنیم.

مرحله دوم

گوشت رو به خوبی تفت می‌دیم تا تغییر رنگ بده، سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می‌کنیم و در حدی که مواد با هم یکدست بشن، اون‌ها رو تفت می‌دیم. در ادامه لوبیا چشم بلبلی که از قبل خیس کردیم رو اضافه می‌کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله ۴ لیوان آب جوش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم گوشت و لوبیا با حرارت ملایم بپزن. در همین حین سبزی خورشتی رو به صورت ریز خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن تفت می‌دیم تا به خوبی سرخ بشن.

مرحله چهارم

در این مرحله سبزی سرخ شده رو به خورش اضافه می‌کنیم. در ادامه بادمجان‌ها و گوجه‌فرنگی‌ها رو به همراه کمی روغن سرخ می‌کنیم و کنار می‌ذاریم. حالا باید صبر کنیم تا آب اضافی خورش کشیده بشه و خورش به روغن بیفته.

مقاله پیشنهادی : سبزی قورمه سبزی شمالی چیست

مرحله پنجم

در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، خورش بادمجان‌های سرخ شده رو همراه لیمو عمانی‌ها به قابلمه اضافه می‌کنیم. پس از اینکه خورش آماده شد اون رو در ظرف مورد نظر می‌کشیم، سپس گوجه فرنگی‌ها رو به خورش اضافه می‌کنیم.

مرحله‌ی ششم

در پایان خورش رو به همراه برنج کته شده سرو می‌کنیم. اگه مایل هستین می‌تونین به جای لیمو عمانی آب نارنج برای این خورش استفاده کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی با مرغ

ممکنه شما تمایل به مصرف گوشت قرمز نداشته ‎باشین یا گوشت قرمز در منزل موجود نباشه. در این صورت شما می‌تونین براساس میل و ذائقه‌تون از گوشت قرمز یا گوشت مرغ برای تهیه‌ قرمه سبزی شمالی استفاده کنید. در این حالت شما نیاز به 500 گرم گوشت مرغ دارین که بهتره از فیله‌ی مرغ تهیه بشه. فیله‌های مرغ رو به خوبی بشویین و به تکه‌های مساوری خرد کنید. بعد از اینکه پیازها رو تفت دادین و رنگ‌شون طلایی شد، تکه‌های فیله‌ی مرغ رو به قابلمه اضافه کنید و با پیاز داغ تفت بدین. در همین حالت ادویه‌های موردنظر رو به قابلمه اضافه کنید. این ادویه‌ها می‎تونن نمک، فلفل و زرچوبه یا هر ادویه‌ی دیگه‌ای باشن که مورد پسند شماست. البته اگه مایل باشین می‌تونین فیله‌های مرغ رو بعد از برش دادن در مواد و ادویه‌های مورد نظر کمی طعم‌دار کنید. برای این کار کافیه برش‌های مرغ رو درون یک ظرف بریزین و کمی پیاز خرد شده به همراه آب‌لیمو و نمک و فلفل اضافه کنید و اجازه بدین تا 2-3 ساعت در ظرف بمونه. در این حالت بوی مرغ کامل گرفته می‌شه و طعم بهتری داره .مراحل بعدی رو می‌تونین طبق طرز تهیه قرمه سبزی شمالی که در بالا اشاره کردیم پیش برین و تفاوتی با زمانی که قورمه سبزی رو با گوشت خورشتی تهیه می‌کنین، نداره.

مقاله پیشنهادی : دستور پخت و طرز تهیه انواع خورشت ایرانی

نکاتی برای خوش‌طعم شدن خورشت قورمه‌ سبزی شمالی

برای درست کردن قرمه سبزی شمالی باید به مقدار زیر سبزیجات رو با هم ترکیب کنید:

  1. تره و گشنیز به مقدار برابر
  2. جعفری بیشتر از مقدار تره و گشنیز
  3. شنبلیله حدود یک سوم تره و گشنیز
  4. چند برگ چغندر یا برگ اسفناج
  5. خالواش و چوچاق به میزان بسیار کم

1) برای پخت قرمه سبزی شمالی حتماً اون رو به مدت طولانی روی شعله ملایم قرار بدین تا خورشت به خوبی جا بیفته.

2) برای تهیه قرمه سبزی شمالی بهتره از گوشت خورشتی همراه با استخوان و کمی چربی استفاده کنید.

3) شما می‌تونین مقدار ترشی خورشت رو با توجه به مقدار آبغوره تنظیم کنید. اگر دوست دارین خورشت شما کمی ترش بشه، می‌تونین از مقدار آبغوره بیشتری در این غذا استفاده کنید.

4) سبزی های قورمه سبزی مازندرانی هم مانند سبزی قورمه گیلانی و رشتیه.

5) هرچقدر سبزی خورشت قورمه سبزی شمالی ریزتر خرد بشه، خورشت شما بهتر جا میفته.  در غیر این صورت هرچقدر خورش روی گاز بمونه هم جا افتاده نمی‌شه.

6) نکته مهم در هنگام سرخ کردن سبزی اینه که همان ابتدا با ریختن سبزی روغن رو اضافه کنید و هم بزنید تا سبزی خوب داخل روغن سرخ بشه.

در این پست بلاگ دلینو طرز تهیه‌ی خورشت قرمه سبزی شمالی رو به شما آموزش دادیم که شما می‌تونین به راحتی از طریق این دستورالعمل این خورشت رو در منزل تهیه کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی شمالی چیست؟

برای تهیه خورشت قورمه سبزی شمالی باید از سبزی‌های محلی شمالی مثل گشنیز، خالواش، چوچاق و… استفاده کنید. همچنین در تهیه‌ی این خورشت از بادمجان و گوجه هم استفاده می‌شه.

طرز تهیه خورشت قرمه سبزی شمالی چه فرقی با بقیه شهرها دارد؟

فرق قرمه سبزی شمالی با دیگر شهرها در سبزی قرمه شمالی ها با دیگر شهرهاست و در قورمه سبزی شمالی ار بادمجان و گوجه استفاده می شود که طرز تهیه قرمه سبزی شمالی در مقاله به طور کامل اموزش داده ایم

0/5 (0 نظر)
سفارش آنلاین غذا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا