آشپزیپیش غذا

طرز تهیه‌ سوپ شیر و قارچ

بین انواع پیش‌غذاها، سوپ یکی از محبوب‌ترین اون‌ها در تمام جهانه. این پیش‌غذا می‌تونه با مواد اولیه‌ی مختلفی طبخ بشه و غلظتش می‌تونه بسته به سلیقه‌ی شما از خیلی رقیق تا غلیط تغییر کنه. سو‌پ‌ها می‌تونن کاملاً گیاهی و با استفاده از سبزیجات پخته بشن و هم داخل‌شون از گوشت‌های مختلف استفاده بشه. سوپ شیر یا سوپ سفید، یکی از مشهورترین پیش غذاهای ایرانی و بین‌المللیه که بیشتر توی مهمانی‌ها و مجالس رسمی تهیه و سرو می‌شه.
قدمت سوپ شیر ساده به صدها سال پیش توی کشورهای ایتالیا و فرانسه برمی‌گرده. توی اون زمان آشپزها با ترکیبی از آرد یا بلغور با شیر تازه‌ پرچرب و کمی سبزیجات، یک سوپ خوشمزه‌ رو تهیه می‌کردن. طرز تهیه سوپ شیر و قارچ در مناطق مختلف متفاوته؛ اما به‌طور کلی، سوپ شیر با مرغ ریش ریش شده، جو، شیر، خامه، کره، انواع سبزیجات (ذرت، سیب‌زمینی، هویج، سیر، پیاز و قارچ)، عصاره مرغ، آرد، فلفل سیاه، نمک و آبلیمو درست می‌شه. سوپ سفید معمولاً به‌عنوان پیش غذا یا یه شام سبک سرو می‌شه و غذایی مناسب برای کودکان محسوب می‌شه. توی این پست بلاگ دلینو قراره طرز تهیه‌ی سوپ شیر و قارچ رو آموزش بدیم تا این سوپ خوشمزه رو به راحتی تو خونه آماده کنین.

مواد لازم برای تهیه‌ی سوپ شیر و قارچ

 

شیر یک لیتر
هویج دو عدد
جوی پرک 200 گرم
پیاز خرد شده یک عدد
سینه مرغ نصف یک سینه
آرد سه قاشق غذاخوری
قارچ 100 گرم
کره 40 گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
خامه یک تا دو قاشق
پودر سیر به مقدار لازم
آب لیموی تازه به مقدار لازم

مراحل تهیه‌ سوپ شیر و قارچ

مراحل تهیه‌ سوپ شیر و قارچ

1- پیاز رو توی مقداری روغن در ماهیتابه تفت بدین تا نرم و سبک بشه. سپس سینه مرغ رو با کمی نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و برگ بو همراه آب در قابلمه بریزین تا بپزه. مرغ‌ها رو بعد از پختن و خنک شدن، ریش ریش کنین. آب مرغ رو هم از صافی عبور بدین و کنار بذارین.

2- جو‌ پرک‌ها رو توی مخلوط‌کن و سپس توی آسیاب بریزین و اون‌ها رو به‌اندازه یک چهارم اولیه خرد کنین. توی مرحله‌ی بعد جو پرک‌ها رو با مقداری آب داخل قابلمه بریزین و اون رو با درب باز روی شعله متوسط گاز قرار بدین تا جو کاملا باز بشه و لعاب بیندازه. جو پرک بعد از یک ساعت می‌پزه. پس از تبخیر آب، شیر ولرم رو به جو اضافه کنین.

3- نیمی از کره رو توی ماهیتابه آب کنین و قارچ‌ها را داخلش تفت بدین. برای سیاه نشدن قارچ‌ها می‌تونین از مقدار کمی آب لیمو استفاده کنین. قارچ‌های تفت داده شده رو ‌همراه هویج، آب مرغ صاف کرده و سینه مرغ ریش ریش شده به مخلوط شیر و جو اضافه کنین.

4- بقیه کره رو توی ماهیتابه‌ای دیگه آب کنین و آرد رو در اون تفت بدین تا بوی خامی اون گرفته بشه. سپس اون رو در سوپ بریزین و اجازه بدین تا سوپ روی شعله ملایم گاز برای نیم ساعت بپزه و جا بیفته.

5- سوپ شیر رو مزه کنین و در صورت نیاز بهش نمک بزنین. سوپ را از روی حرارت بردارین و یک تا ۲ قاشق غذاخوری خامه به سوپ اضافه کنین و خوب مخلوط کنین تا خامه با سوپ یک‌دست بشه. برای افزدون خامه به سوپ، خامه رو توی یک کاسه بریزین و با ملاقه کمی از مایه سوپ رو به اون اضافه کنین تا خامه و سوپ هم‌دما بشن و گرمای سوپ، خامه رو نبره. خامه و سوپ داخل کاسه رو هم بزنین تا کاملاً حل و یکدست بشه و بعد از افزودن به سوپ، ذرات خامه داخلش دیده نشه و ظاهر سوپ رو خراب نکنه.

6- سوپ شما آماده‌اس و فقط کافیه اون رو توی ظرف سرو بکشین و با آب لیموی تازه نوش جان کنین.

نکاتی درباره‌ی تهیه‌ی سوپ شیر و قارچ

  • به‌جای سینه مرغ می‌تونین از بال و گردن مرغ هم استفاده کنین.
  • اگر می‌خواین سوپ غلیظ‌تر باشه، اون رو بیشتر روی شعله نگه دارین.
  • اگه سوپ بعد از خنک شدن، خیلی غلیظ به نظر می‌رسید، برای رقیق کردنش از شیر گرم استفاده کنین. برای این کار، کمی شیر رو در شیر جوش داغ کنین و سپس در سوپ بریزین و خوب با هم مخلوط کنین. سوپ رو مزه کنین و در صورت نیاز، نمک بیشتری توی سوپ بریزین.
  • قارچ رو می‌شه به‌صورت ورقه‌ای یا خیلی ریز خرد کرد و به سوپ اضافه کرد.
  • برای شست‌وشوی قارچ اون‌ها رو در آب نریزین؛ زیرا آب زیادی جذب می‌کنن و هنگام پخت آب می‌اندازن. برای تمیز کردن قارچ‌ها، در ابتدا با یک دستمال حوله‌ای گرد و غبار و ذرات سیاه روی اون‌ها رو تمیز کنین و سپس به‌آرامی یکی یکی با آب شست‌وشو بدین.
  • هویج رو به‌صورت رنده شده هم می‌شه به سوپ شیر اضافه کرد.
  • می‌تونین به‌جای فلفل سیاه از فلفل سفید استفاده کنین تا رنگ سوپ رو تیره نکنه.

توی این پست بلاگ دلینو طرز تهیه‌ی سوپ شیر و قارچ رو آموزش دادیم و ترفندهایی که به خوشمزه شدن این سوپ لذیذ کمک کردن رو مرور کردیم. این سوپ خوش طعم رو حتماً امتحان کنین و برای ما توی کامنت‌ها بنویسین از چه ترفندهای دیگه‌ای برای بهتر کردن طعم سوپ شیر و قارچ استفاده می‌کنین.

0/5 (0 نظر)
سفارش آنلاین غذا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا